تبلیغات
آموزش و پرورش دهلران - ارزشیابی توصیفی دردوره ی ابتدایی
شانزدهم دی 87

ارزشیابی توصیفی دردوره ی ابتدایی

   نوشته شده توسط: طاهر امانی    

هدف ارزشیابی خدمت به آموزش است، نه در کمین نشستن  برای غافلگیر کردن دانش آموز و محک زدن او با معیار آنچه «نمی داند» فرهنگ  موفقیّت رامی توان با کاربرد روش  صحیح  در آموزش و ارزشیابی بر فضای کلاس غالب کرد.

امروزه نیازمند سیستم هایی از سنجش و ارزیابی هستیم که به هر دانش آموزبه  دیده ی  حرمت نگاه کند.موهبت های طبیعی و انسانی او را بسیار بیشتر از آزمونهای سنتی نشان دهد.

اطّلاعات حاصل از سنجش و  ارزشیابی مستمر هر دانش آموز باید به این پرسش  معلم پاسخ دهد که این دانش آموز درکجا قرار دارد و من برای پیشرفت او چه می توانم بکنم؟ نه اینکه معلم نتیجه گیری کند که مثلاً این دانش آموز  زیرحد متوسط یا کند ذهن یا تیزهوش  است .

                                             ارزشیابی توصیفی : 

امروزه نیازمند سیستم هایی از سنجش و ارزیابی هستیم که به هر دانش آموزبه  دیده ی  حرمت نگاه کند.  موهبت های طبیعی و انسانی او را بسیار بیشتر از آزمونهای سنتی نشان دهد. 

پس آن نوع سنجش که بتواند تصویری واضح و سه بعدی از رشد  مهارت ها، تواناییها و دانش و نگرش  دانش آموز بدهد قابل دفاع می باشد.  برخلاف ارزشیابی کمی که با  داده های کمی و ریاضی و عدد و ارقام سروکار دارد و از قضاوت  برخوردار است. باید دانست که کیفیت یک امر نسبی است و انعطاف پذیر می باشد و به طور کلّی می توان گفت که کیفیت مقطعی نیست بلکه اندیشه ای  مستمر است و بر اساس تلاش و فعالیّت فرد انجام می گیرد.

اما باید این  مطلب  را مدنظر داشت که ارزشیابی کمّی برای عموم قابل فهم تر و  مفیدتر است و اما ارزیابی کیفی تخصصی تر  بوده و مهارت و آموزش بیشتری برای بکارگیری لازم دارد و بیشتر از مفاهیم و کلمات کلیدی، ارزش گذاری وقضاوت  برخوردار است.

و همچنین  این دو ارزیابی از نظر ابزارهای  جمع آوری داده ها نیز با  هم فرق  دارند:      ابزار جمع آوری داده های کمی معمولاً  آزمونهای عینی یا استاندارد با پاسخ های ازقبل  تعیین شده است. اما ابزار ارزیابی کیفی را می  توان ابزارهای ذهنی، پرشنامه ها و نگرش سنج ها، روشهای مصاحبه ای، مشاهده ای، واقعه نگاری  و گزارش های روزانه  و.................می باشد.

پوشه کار:

یک مجموعه هدفدار منظم از کار  و فعالیّت فراگیر  که نشان دهنده تلاش و کوشش و پیشرفت و رشد دستآوردها و موفقیّت های او می باشد. و فراگیران را به فراگیرانی پویا و فعال تبدیل می  کند که در  برابر یادگیری و پیشرفت خود مسئول باشند

 

پوشه کار مانند یک جورچین (پازل) مجموعه  ی  قطعاتی از کارهای هدفدار فراگیران است که  به او امکان می دهد تا  توانایی های  خود را از جهات مختلف  به نمایش   بگذارد. که البته هر پوشه می تواند شامل کار یک فرد  یا یک  گروه باشد. که به یک یا  چند موضوع درسی اختصاص  دارد  که البته می توان در زمان معین فراگیر آن را به خانه ببرد یا در  مدرسه نگهداری  شود و در اختیار معلم سال بعد قرار گیرد.

در واقع پوشه کار فرصت شناخت  و اصلاح اشتباهات را به فراگیران می دهد.    

 

چه چیزهایی را باید در پوشه نگهداری کرد:

 

1- تکالیف انفرادی مدرسه

 

2- برگه امتحانی

 

3- تکالیف  گروهی مدرسه     

 

4- گزارش های علمی

 

5- یادداشت های  کلاسی یا خارج کلاسی دانش آموز

 

6- ثبت پرسش ها  و اظهارنظرها  در رفتارهای قابل توجه

 

7- گزارش مصاحبه ای فراگیر با افراد مختلف 

 

8- خلاصه داتسان یا فیلم یا بازدید

 

9- نمونه کارهای هنری و...

 

سعی شود کارهای ناتمام با ذکر تاریخ در پوشه گذاشته شود  و کارهای تکمیل شده در پوشه نگهداری شود.

 

بهترین کار هر دانش آموز در پوشه گذاشته شود. معلم و دانش آموز  در  انتخاب مواردی که در پوشه گذاشته شود با یکدیگر مشورت  کنند.

 

معیارهایی برای ارزشیابی پوشه ای:

 

برای آنکه بتوان یک پوشه کار را ارزیابی کرد باید معیارهایی داشت که می  توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

1- دقت  در کار

 

2- نظم  کار و نظافت ظاهری

 

3- خلاقیّت و  نوآوری

 

4- کنجکاوی و پرسش  گری

 

5- پشتکار و  صبر و  حوصله 

 

6- کاربرد آموخته ها 

 

7-  تصحیح اشتباهات

 

8- توانایی  استفاده از ابزار

 

9- توانایی برقراری ارتباط

 

10- توانایی حل مسئله

 

11- توانایی طرح  مسئله

 

12- توانایی  کار گروهی و.... 

 

از نتایج ارزشیابی پوشه ها چگونه استفاده کنیم ؟

 

1-  به دانش آموز  امکان داده می شود پوشه ی خود را با معلم مرور کند  و مواردی را که می تواند اصلاح کند بگوید.

 

2- به دانش آموز امکان داده می شود که محتویات پوشه را با دانش آموز دیگر مرور  کند.

 

3- به دانش  آموز امکان داده می شود که محتویات پوشه را با گروه خود مرور کند.

 

4- به دانش  آموز امکان داده می شود که محتویات پوشه را با والدین مرور کند.

 

5-به معلم  این امکان را می دهد که پوشه فراگیران را مرور کند و مواردی که  به کمک نیاز دارند تعیین کند.

 

6- به دانش  آموزان امکان  می دهد که  از  کارهای خود نمایشگاهی ترتیب دهند.    

 

     پروژه :

برای آنکه یک  آموخته  در ذهن فراگیر ثبت شود بایدآن آموخته درموقعیّت های مناسب به کار گیرد، فعالیّت هایی تحت عنوان پروژه که فرصت های  یادگیری متنوعی برای فراگیران ایجاد می کند اگر به درستی هدایت شوند از مؤثرین شیوه ها در  سهیم کردن فراگیران  در فرآیند آموزش و پایدار کردن آموخته های فراگیران درحیطه های مختلف دانش مهارت و نگرش هستند.

فعالیّت های پروژه ای برای دانش آموزان  فرصتی فراهم می کند تا  مهارتهای  بهتر زندگی کردن و توانایی برخورد با مسائل زندگی را کسب  کند. معمولاً پروژه های دانش آموزی  هدف  های برنامه ی درسی را دربردارد تا حدودی پیچیده تر از تکالیف معمولی است و دانش آموزان هم به صورت انفرادی و هم به صورت گروهی می توانند انجام  دهند.                         

مزایای  استفاده از پروژه:

 

1- خصلت جستجوگری و کنجکاوی فراگیران برانگیخته می شود.

 

2- پرورش مهارت حل مسئله

 

3- فرصت  های همکاری مثبت بین افراد در کلاس افزایش می یابد.

 

4- مهارت نقادی و نقدپذیری  را در فراگیران افزایش می  دهد.

 

5- فراگیران با استفاده از استعدادهای  خاص  خود یک  محصول کیفی تولید می کنند.

 

6- اعتماد به نفس فراگیران را افزایش میدهد.

 

7- تئوری هوشهای چندگانه (8 گانه گارد نر) را ملموس کرده ومی تواند در  شناخت هوش ها به ما کمک کند.

 

8-  به دانش آموزان فرصت می  دهد تا به پرسش های  خود نظم دهند  وبرای یافتن پاسخ برنامه ریزی کنند.

 

9- به معلم امکان می دهد تا  از فرصت  های متفاوتی برای ارزشیابی  فراگیران بهره جوید. 

10- به فراگیران فرصت می  دهد تا با انتخاب آزاد زمینه ی فعالیّت و استعداد خویش را  کشف کند.

 


Can you get taller with yoga?
چهاردهم مرداد 96 08:02 ب.ظ
Pretty element of content. I simply stumbled upon your site
and in accession capital to claim that I
acquire in fact enjoyed account your blog posts. Anyway I will be subscribing to your augment or even I
fulfillment you get entry to persistently quickly.
ladygrillo.weebly.com
سیزدهم مرداد 96 02:37 ب.ظ
Excellent blog here! Also your web site loads up fast!
What web host are you using? Can I get your affiliate link to
your host? I wish my web site loaded up as fast as yours lol
Johnson
بیست و پنجم اردیبهشت 96 04:32 ق.ظ
These are really great ideas in regarding blogging.
You have touched some fastidious things here. Any way keep up wrinting.
manicure
هجدهم فروردین 96 10:05 ب.ظ
It's very effortless to find out any topic on web as
compared to books, as I found this article at this
web page.
omidi
بیستم دی 90 09:47 ق.ظ
باتشكراز استادطاهر امانی،اطلاعات ارزنده ایدر خصوص ارزشیابی توصیفی قرار دادن
اشکان
شانزدهم دی 87 12:46 ب.ظ
آقای امانی، آقای نظری، آقای رفیعی، خانم دینای، خانم محمد بیگی و
آقای چابک سلام
متشکرم از این که به وبلاگ من سر زدید، خوشحال شدم از اینکه می بینم نسل تازه ای در دهلران شکل گرفته که همه را به خواندن، تعمق و تدبر می خواند، امیدوارم روح و شوق مطالعه را به معنی واقعی در وجود بچه های دهلران بدمید، ما به حرف تازه نیازمندیم.
شاد و سربلند باشید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر