تبلیغات
آموزش و پرورش دهلران - برنامه ها وفعالیت های دوره ی پیش دبستانی
بیست و هشتم دی 87

برنامه ها وفعالیت های دوره ی پیش دبستانی

   نوشته شده توسط: طاهر امانی    

از آنجایی كه سال های اولیه زندگی كودك زیر بنای تكوین شخصیت اوست، چنانچه تعلیم و تربیت كودك در دوران سیادت مبتنی بر فطرت الهی به خوبی سامان یابد امید می رود در آینده سرشت حقیقت جویی،فضیلت خواهی، عبودیت و ... در او بروز نماید،  از این رو، برنامه‌و فعالیت های دوره پیش دبستان با رویكرد «شكوفایی فطرت الهی» طراحی و تدوین می گردد.

                                           

اصول حاكم بر فعالیت‌های آموزشی و پرورشی دوره‌ی پیش دبستانی :

1-      هماهنگ با اهداف و محتوای دوره‌ی ابتدایی باشد.

2-      به فرهنگ بومی و محلی كودكان عنایت داشته و محتوای مورد نیاز  به صورت غیر‌متمركز تدوین شود.

3-      تفاوت‌های فردی و نقش‌های جنسیتی را به رسمیت بشناسد.

4-      فعالیت‌‌ها، تلفیقی، پودمانی  و انعطاف پذیر باشد و متناسب با توانایی‌ها، نیازها و علایق فطری كودكان و رعایت عنصر شادی و نشاط كودكانه طراحی شود.

5-     بر مشاركت ونقش فعال خانواده در دست‌یابی به اهداف تأكید داشته باشد.

6-      ارزش‌یابی نوآموزان براساس مشاهده رفتار و عملكرد گروهی آنان با رویكرد تشویقی صورت گیرد.

 

اهداف برنامه و فعالیت های دوره پیش دبستانی

اهداف برنامه و فعالیت های دوره پیش دبستان برگرفته از اهداف مندرج در اساسنامه دوره پیش دبستانی  مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و متناسب با شرایط سنی نوآموزان به شرح زیر می‌باشد :

1 - پرورش مهارت‌های جسمی- حرکتی 

2- پرورش روحیه و رفتار عاطفی

3- پرورش مهارت‌های ذهنی 

4- پرورش صفات اخلاقی و رفتارهای اجتماعی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی

5- انس با قرآن و علاقه‌ به یادگیری آن 

6 -  پرورش ذوق هنری و زیبایی‌شناسی 

7-  تقویت حس دینی و علایق مذهبی

8- پرورش هویت ملی

9 -  پرورش مهارت‌های زبان فارسی   

10 -  ارتقای سطح بهداشت و ایمنی 

11 -  آشنایی با محیط زیست و علاقه و انس با طبیعت و حفظ آن

 

ویژگی ‌های عمومی مربیان پیش‌دبستانی

 

1-      دانش و توانایی برقراری ارتباط خوب و صحیح با كودكان، والدین و كاركنان را داشته باشد.

2-      به حرفه وكارخود علاقه‌مند بوده ، اعتماد به نفس ، صبر و حوصله‌ی كافی را برای كار با كودكان داشته  باشد.  

3-      روحیه‌ای شاد و ظاهری آراسته با رعایت شئونات اسلامی داشته باشد.

4-      از سواد قرآنی برخوردار باشدوبه آموزش قرآن در دوره‌ی پیش دبستان علاقه‌مند باشد.مربیان مراکز پیش دبستانی اقلیت های مذهبی از این شرط مستثنی هستند.

5-      با عناصر« راهنمای تفصیلی برنامه و محتوای آموزشی و پرورشی دوره‌ی پیش دبستانی» برنامه‌ی انس کودک با قرآن ، روشهای تربیتی کودک ،آموزش زبان فارسی (برای مناطق دوزبانه) (که در قالب برنامه آموزش مربیان پیش دبستانی توسط شورای عالی آموزش و پرورش پیش بینی می شود) آشنا و مهارت های لازم را كسب كرده است.

6-      از سلامت جسمی وروانی لازم برای انجام وظیفه و قدرت بیان شیوا برخوردار باشد.

7-      به اصول اخلاقی پایبند باشد.

8-      حداقل دارای مدرک دوره کاردانی مرتبط باشد.

 

ارزش‌یابی

· ارزش‌یابی در دوره‌ی پیش دبستان با مشاهده عملكرد گروه نوآموزان صورت می‌گیرد. 

· ارزش‌یابی كودكان باید حین فرایند یادگیری صورت گرفته، رشد آنان را در همه‌ی ابعاد  اجتماعی، عاطفی، اخلاقی و اعتقادی، شناختی و جسمانی مورد سنجش قرار دهد  و به منظور كمك به پیشرفت نوآموزان در امر یادگیری انجام شود. 

· عملكرد كودك را نباید با عملكردكودك دیگر مقایسه كرد و رفتار هر كودك تنها با رفتار گذشته‌ی  خودش قابل مقایسه است؛ بنابراین با توجه به اصول و اهداف برنامه، دست‌یابی كودك به حدّ معینی از یادگیری مورد انتظار نیست. 

·    ارزش‌یابی،  فرصتی است كه ،مربی كارخود را نیز ارزیابی ‌كند تا از این طریق در كیفیت بخشی به فرایند یاددهی _ یادگیری فعالانه بكوشد.

· ارزش‌یابی باید بر اساس محتوا ی فعالیت‌های مربوط انجام گیرد و نتیجه‌ی آن به منظور همكاری و هماهنگی بیش‌تر با اولیای كودكان، به ایشان گزارش شود.

·  ارزش‌یابی در این دوره از طریق مشاهده‌ی رفتار كودك در گروه و به صورت توصیفی انجام می‌گیرد و از هر گونه آزمون و نمره دهی و صدور كارنامه باید پرهیز شود.

 

 

محتوای آموزشی و پرورشی دوره پیش دبستانی

محتوای متداول در این دوره مشتمل بر عناوین زیر است:

انس با قرآن ، قصه، شعر و سرود، بازی، نقاشی، كاردستی، نمایش خلاق، بحث و گفت‌و گو، مشاهده، آزمایش، گردش‌علمی و  تماشای فیلم  وآشنایی با نحوه استفاده از فن آوری های جدید .این فعالیت‌ها در فرایند تولید محتوای آموزشی ، با نگاه تلفیقی به حوزه‌های یادگیری دینی، اجتماعی، هنری، ریاضی، تربیت بدنی  و علوم، طراحی و با هدایت مربی، به روش فعال به  اجرا در می‌آیند.

مدت زمان برنامه در این دوره شامل حداكثر 5 روز در هفته با حدود 5/3 ساعت فعالیت روزانه  می باشد

feet pain
هجدهم شهریور 96 12:07 ب.ظ
I for all time emailed this blog post page to all my
associates, for the reason that if like to read it next my contacts will too.
nidaalwin.hatenablog.com
سیزدهم مرداد 96 02:31 ب.ظ
Magnificent beat ! I wish to apprentice while you amend
your site, how could i subscribe for a blog site? The account helped me
a applicable deal. I were a little bit acquainted of this your broadcast provided vivid transparent concept
Tressa
بیست و پنجم اردیبهشت 96 12:48 ب.ظ
Hi! Do you know if they make any plugins to assist with Search Engine Optimization? I'm trying to get my blog to rank for some
targeted keywords but I'm not seeing very good gains.
If you know of any please share. Appreciate it!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر