تبلیغات
آموزش و پرورش دهلران - ضعف املا در پایه اول راهنمایی
یکم بهمن 87

ضعف املا در پایه اول راهنمایی

   نوشته شده توسط: مجتبی چابک    نوع مطلب :راهنمایی ،بانک مقالات معلمان ،

توصیف وضعیت موجودوبیان مساله :

دومین سال تدریسم را در مدرسه راهنمایی دخترانه راحله سیجوال كه دارای 3كلاس درس و حدود 90نفر دانش آموزبود شروع كردم هفته اول مهر ماه بود .وارد كلاس اول شده وخودم را معرفی كردم و درباره ی درس املا و روش كارم صحبت نمودم .بعد بچه ها یكی یكی بلند شدند وخودشان را معرفی كردند.در حین معرفی كلاس را می پاییدم ،عده ای پر جنب وجوش بودند و عده ای كتاب فارسی را ورق می زدند و عكس هایش را تماشا می كردند.بعضی هم بلا تكلیف بودند .در میان دانش آموزان ، دختری به نام مریم بود كه دوست داشت ،....................

                                                                                     لیلا مقصودلو-بندرتركمن  

لیلا مقصودلو-بندرتركمن

توصیف وضعیت موجودوبیان مساله :

دومین سال تدریسم را در مدرسه راهنمایی دخترانه راحله سیجوال كه دارای 3كلاس درس و حدود 90نفر دانش آموزبود شروع كردم هفته اول مهر ماه بود .وارد كلاس اول شده وخودم را معرفی كردم و درباره ی درس املا و روش كارم صحبت نمودم .بعد بچه ها یكی یكی بلند شدند وخودشان را معرفی كردند.در حین معرفی كلاس را می پاییدم ،عده ای پر جنب وجوش بودند و عده ای كتاب فارسی را ورق می زدند و عكس هایش را تماشا می كردند.بعضی هم بلا تكلیف بودند .در میان دانش آموزان ، دختری به نام مریم بود كه دوست داشت ،دائم صحبت كند و با حركاتش مرا متوجه خود نماید.احساس كردم شاگرد اول كلاس است .نسبت به او كنجكاو شده بودم . زنگ تفریح زده شد.به دفتر مدرسه رفتم و از مدیر راجع به او پرسیدم .مدیر بعد از كمی فكر كردن ویادآوردی چهره ی او به من اطمینان داد كه در سال گذشته جزو شاگردان برتر كلاس نبوده است.یك هفته گذشت ودوباره نوبت به زنگ املاء رسید .،قراربود از روی درس اول املا بگویم .بعد از جمع آوری دفاتر ،دفتر مریم را روی دیگر دفتر ها قرار داده و شروع به تصحیح املاءكردم.خط اول 5غلط ،خط دوم 7غلط،خط سوم 6غلط و همین طور تا آخر .دانش آموزی را كه احساس می كردم شاگرد اول كلاس است ، در اولین املایش 40غلط داشت .دفتر های دیگر را نیز تصحیح كردم .اكثر كلاس نمرات خوبی گرفتند .وقتی دفاتربچه ها را دادم همه مشغول دیدن نمراتشان شدند،زیر چشمی او را نگریستم .اما حتی دفترش را باز نكرد تا نمره اش را ببیند.از دانش آموزان كلاس ،نمراتشان را پرسیدم تا در دفتر نمره بگذارم .اسم مریم را نخواندم .احساس كردم دوست ندارد دیگران نمره اش را بدانند.او حتی از ترس اینكه مبادا دانش آموز كناریش نمره اش را ببیند ،خودش را نیز از دیدن نمره محروم كرده بود .این كار او بیشتر ذهنم را به خودمشغول كرد .دانش آموزی كه درس نمی خواند و دوست ندارد دیگران بدانند.

گرد آوری اطلاعات :

در اولین جلسه شورای معلمان در دفترمدرسه ،نظر همكاران را در مورد مریم پرسیدم .هر كس در مورد او چیزی می گفت .معلم تاریخ وجغرافیا می گفت:هر وقت از او در كلاس به صورت شفاهی درس می پرسم ،خوب پاسخ می دهد اما در امتحان كتبی نمره نمی‌گیرد. معلم علوم هم ادامه داد :آدم واقعاً نمی‌داند با این بچه ها چه كار كند ؟در كل، همه ی معلمانشان از او ناراضی بودند.همان روز مسئله را با مدیر مدرسه در میان گذاشتم و از او پرونده ی تحصیلی سال گذشته ی مریم را خواستم.پرونده را مشاهده كردم ،با آن كه قبول شده بود اما در دروس كتبی نمراتش چنگی به دل نمی زد در دروس شفاهی مشكل چندانی نداشت. تصمیم گرفتم با خود مریم دوستانه صحبت كنم و علت اصلی ضعف او را در درس املا بیابم.جلسه ی بعد وقتی املاء تمام شد دفترش را پایین تر از بقیه دفاتر گذاشتم .نوبت به او رسید .برای تصحیح املایش اورابه كنار میزفراخواندم. رفتارش را در زمان تصحیح املا مشاهده كردم احساس شرم می‌كرد .هر یك غلطی كه زیر آن خط كشیده می‌شد انگار نیشتری بود در وجودش.زنگ خورد .من ومریم در كلاس ماندیم .از او خواستم كه ازوضعیت املای سال گذشته اش برایم بگوید. او گفت:نه تنها سال گذشته بلكه در طول 5 سال ابتدایی همیشه معلم به او نمره داده است آن هم در خرداد ماه! در ضمن مصاحبه و پرسش از وضع خانوادگی اش متوجه شدم كه او خانواده‌ای پرجمعیتی دارد .پدرش كارگر است و بی‌سواد. بچه های قبل از او همه پسر بوده اند و او دختر بزرگ خانه است و مسئولیت زندگی تا حد زیادی بر عهده ی اوست علت اصلی مشكل او را در مقطع ابتدایی وهم چنین وضعیت خانوادگی او یافتم .

ارائه راه حل :

* برای حل مشكل مریم با كمك مدیر وهمكاران راه حل های زیررا در نظر گرفتم :

* دعوت از اولیا ی مریم و صحبت كردن با آنها .

* تشویق وترغیب او.

* دادن مسؤولیت به او .

* محبت كردن در حد اعتدال .

* درك وضعیت خانوادگی و مسؤولیت ها یش در منزل .

اجرای راه حل :

چون مریم در منزل عهده دار كارهای خانه بود .نخستین كاری كه باید می كردم این بود كه از خانواده اش دعوت كنم كه به مدرسه بیایند وبا آنها درباره هدفم صحبت كنم .آنها به مدرسه آمدند نظرم را پذیرفتند و خوشبختانه استقبال نیز كردند .تصمیم بر این شد كه مریم در خانه كمتر از قبل كار كند تا بتواند به در سهایش رسیدگی نماید .از آنجایی كه احساس می كردم در طی چند سال تحصیلش مورد كم لطفی دیگران قرار گرفته سعی كردم در حد متعادل به او ابراز محبت نمایم و با كوچكترین حركت درستی با بیان كلماتی از قبیل آفرین دخترم وبسیار عالی است او را مورد لطف قرار می دادم .مریم را به عنوان سر گروه انتخاب كردم واز او خواستم دفتراملای دانش آموزان را ببیند و غلط هایی كه توسط هر دانش آموز در جلسه قبل نوشته شده بود را با دقت بررسی نماید.هم چنین چون دانش آموزان دیگر مشكل خاص املایی نداشتند برای املای پای تخته از مریم استفاده می‌كردم .او چون می دانست كه در جلسات املای پای تخته حتماً از او استفاده می شود وكوشش خود را بی نتیجه نمی دید ، املای درس مورد نظر را در چند صفحه كار می كرد و پای تخته املای كم غلطی می نوشت .چون می دانستم در منزل وقت كافی برای نوشتن ندارد باكمك دیگر همكاران، در ساعات فراغت از او می‌خواستم كه لغات مشكل درس جدید را در آورده و بنویسد و خودم نیز با او كار می كردم .به او گفتم :اگر در دیكته پیشرفت داشته باشی تشویقت كرده و به توجایزه می دهم .همین كار را هم كردم .ابتدا از تشویق كلاسی شروع كردم. با مشاهده‌ی حتی یك نمره پیشرفت او را در كلاس تشویق می كردم .به صورتی كه در هر جلسه ،پیشرفت نمره اش را برروی كارت نوشته و در جدول پیشرفت نصب می كردم تا در معرض دید دیگر دانش آموزان قرار بگیرد.و بعد نوبت به تشویق سر صف و دادن جایزه رسید و من شاهد بودم كه او هر هفته جایزه ای را به خود اختصاص می داد .

نتیجه و میزان سودمندی :

نمرات املای مریم و پیشرفت او در درس املا نشان می داد كه راه حل ها مطلوب بوده است .میزان پیشرفت درسی مریم در طی 6جلسه متوالی :

جلسه اول : نمره پیشرفت 2 جلسه دوم : نمره پیشرفت 5 جلسه سوم : نمره پیشرفت 7 جلسه چهارم : نمره پیشرفت 9 جلسه پنجم : نمره پیشرفت 11 و جلسه ششم : نمره پیشرفت 12

نتیجه این شد كه مریم در امتحانات نوبت اول جز شاگردان برتر مدرسه شد و نه تنها در درس املا بلكه در دیگر دروس نیز نمرات بسیار خوبی كسب نمود ومن به عنوان معلم او بسیار خوشحالم كه توانستم علت ضعف وناتوانی او را بشناسم و آن را بر طرف نمایم و از این طریق خدمتی هر چند ناچیز به جامعه ی دانش آموزی ارائه دهم.


How did the Achilles tendon get it's name?
شانزدهم مرداد 96 09:04 ب.ظ
Hello just wanted to give you a quick heads up. The words
in your content seem to be running off the screen in Chrome.
I'm not sure if this is a format issue or something
to do with internet browser compatibility but I figured I'd post to
let you know. The layout look great though!
Hope you get the issue resolved soon. Thanks
What is the Ilizarov method?
چهاردهم مرداد 96 04:49 ق.ظ
What's up to all, because I am genuinely keen of reading this web site's post to
be updated on a regular basis. It contains good information.
is a foot corn painful
یازدهم تیر 96 01:41 ب.ظ
You could certainly see your expertise within the work you
write. The world hopes for even more passionate writers like you who are not afraid to mention how they believe.

At all times follow your heart.
Stobie
چهارم تیر 96 08:19 ق.ظ
You could certainly see your expertise in the work you write.
The arena hopes for more passionate writers such as
you who aren't afraid to say how they believe. At all times follow your heart.
plaza.rakuten.co.jp
بیست و هشتم اردیبهشت 96 01:16 ب.ظ
Hello my loved one! I want to say that this post is awesome, great written and come with approximately all
important infos. I'd like to look extra posts like this
.
Ariel
بیست و پنجم اردیبهشت 96 11:51 ق.ظ
I think this is among the most significant info for me.
And i am glad reading your article. But wanna remark on few
general things, The web site style is ideal, the articles is really excellent :
D. Good job, cheers
manicure
بیست و یکم فروردین 96 12:58 ب.ظ
Hmm it seems like your site ate my first comment
(it was extremely long) so I guess I'll just sum it up what I wrote and
say, I'm thoroughly enjoying your blog. I too am an aspiring blog blogger but I'm
still new to the whole thing. Do you have any recommendations for newbie blog writers?
I'd really appreciate it.
manicure
یازدهم فروردین 96 10:40 ب.ظ
Now I am going to do my breakfast, when having my breakfast coming over again to read
additional news.
بیستم آذر 90 05:57 ب.ظ
عالی بود همکار عزیز
احسان
بیست و ششم آبان 89 11:02 ب.ظ
سلام . دروغ کمتر گوی گزیده چون در گو
برای چی ما اینقدر دروغ میگیم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر