تبلیغات
آموزش و پرورش دهلران - بخوانیم و بنویسیم
هجدهم آذر 87

بخوانیم و بنویسیم

   نوشته شده توسط: مجتبی چابک    نوع مطلب :ابتدایی ،

* نکاتی چند در رابطه با درس بخوانیم و بنویسیم پایه اول ابتدایی
۱)   مهارت های چهارگانه زبان آموزی به طور كامل مورد توجه قرار گیرد ومهارت های شفاهی قربانی مهارت های كتبی نشود.
۲)    هردو كتاب بخوانیم وبنویسیم می بایست به طور موازی وبا آهنگی مناسب آموزش داده شوند چون هردو از ارزش آموزشی یكسانی برخوردارند.
3)در كتاب بخوانیم مطلقا از نوشت افزار استفاده نمی شود.
۴) دركتاب بخوانیم بخش وصداكشی نداریم بلكه از بخش وصداكشی به عنوان یك ابزار استفاده می شود.
۵)   بیشتر فعالیت های مربوط به یادگیری كلید واژه ها حول محور كلمات هم آغاز وهم پایان است. آب/آرد-دست/توت-شانه/خانه

* نکاتی چند در رابطه با درس بخوانیم و بنویسیم پایه اول ابتدایی
۱)   مهارت های چهارگانه زبان آموزی به طور كامل مورد توجه قرار گیرد ومهارت های شفاهی قربانی مهارت های كتبی نشود.
۲)    هردو كتاب بخوانیم وبنویسیم می بایست به طور موازی وبا آهنگی مناسب آموزش داده شوند چون هردو از ارزش آموزشی یكسانی برخوردارند.
3)در كتاب بخوانیم مطلقا از نوشت افزار استفاده نمی شود.
۴) دركتاب بخوانیم بخش وصداكشی نداریم بلكه از بخش وصداكشی به عنوان یك ابزار استفاده می شود.
۵)   بیشتر فعالیت های مربوط به یادگیری كلید واژه ها حول محور كلمات هم آغاز وهم پایان است. آب/آرد-دست/توت-شانه/خانه
۶)     هفته ای 3 نگاره تدریس می شود بنابراین در ماه مهر تمامی نگاره ها می بایست تدریس شده باشد.
۷)     هدف كلی نگاره ها و نشانه های (۱) ونشانه های (۲)به ترتیب واج آموزی واژه آموزی وجمله آموزی است.
۸)     هدف كلی كتاب خوانی وروان خوانی به ترتیب گسترش واژگان و متن خوانی (تسلط بر خواندن)است.
۹)     تصاویر پایین نگاره ها كلید واژه  هستند كه به هیچ عنوان با هدف كلمه خوانی از آنها استفاده نمی شود.
۱۰)   اجرای هر نگاره از نظر زمانی قابل تفكیك نیست بنا به صلاح دید معلم ومتناسب با موقعیت كلاس برای رفع خستگی وتنوع می توان شعر نمایش ویا بازی را اجرا كرد.
۱۱)   از كارت های تصویری در پایان هر نگاره استفاده می شود وهدف از آن تصویر خوانی وآشنایی با كلید واژه می باشد. در ضمن تصویر برداری ذهنی از شكل خطی كلید واژه ها یكی دیگر از اهداف مهم نگاره هاست.
۱۲) در استفاده از كلید واژه ها و نیز رو خوانی متن انتزاعی در مرحله اول رعایت راست وچپ و بالا وپایین الزامی است ولی در مراحل بعد رعایت این مورد ضرورتی ندارد.
۱۳)   به طور كلی از ابتدای بخش ۲ آموزش نشانه های ۱تا آخر هدف یادگیری شكل نوشتاری كلمات(املا) نیست بلكه هدف اصلی این درس ها خواندن كلمات ومتن انتزاعی است.
۱۴) از صفحه ۵۲ بخوانیم به بعد هر دو روز یك نشانه یعنی هر هفته ۳ نشانه تدریس می شود.
۱۵) در هنگام نوشتن زیر نویس ها در كتاب بنویسیم دانش آموزان بخوانند و سپس بنویسند چون خواندن مقدمه و پیش نیاز نوشتن است.
۱۶)  چون كتاب بخوانیم وبنویسیم دارای دو نوع خط نسخ ونستعلیق می باشد بنابر این در جایی كه دانش آموز فعالیت نوشتاری انجام می دهد از خط نستعلیق تحریری استفاده می كند اما در فعالیت شفاهی خواندن خط نسخ ملاك خواهد بود.
۱۷) املای رسمی دانش آموزان از صفحه ۴۲ بنویسیم كه جمله بندی كامل است شروع می شود یعنی از درس ۳.قبل از این كار می توان كلمات جداجدا كه قبلا آموزش داده شد به دانش آموزان یاد داد.
۱۸)   با توجه به اینكه خود كتاب به قدر كافی گنجینه لغات دارد لذا نیاز به گفتن املااز كلمات خارج از كتاب نیست در ضمن تا آنجا كه امكان دارد از املاخود ساخته توسط معلم اكیدا خودداری گردد.
۱۹) از صفحه ۵۶ جمله نویسی به صورت رسمی آموزش داده می شود.
۲۰)از صفحه ۸۴ به بعد بهتر است اسم حروف رانیز به دانش آموزان آموزش دهیم.
۲۱)    در بخش روان خوانی هدف تقویت مهارت خواندن وپی بردن به معنا ومفهوم آن می باشد لذا از این قسمت نباید دانش آموز چیزی بنویسد چون خط آن نسخ است.
۲۲)  در نوشتن نشانه ابتدا معلم باید با گچ خوب روی تخته بنویسد سپس چند تن دیگر از دانش آموزان روی تخته بنویسند وتمرین كنند آنگاه از روی كتاب بنویسیم نسخه برداری تقلید وتمرین كنند.
۲۳)   تشدید سمعی است یعنی گوش ما صدایی را دو بار می شنود وما یكی را به حرف تبدیل می كنیم وبه جای صدای دیگر نشانه تشدید روی آن می گذاریم.در ضمن در درس تشدید دانش آموز حرف یا صدای جدیدی را یاد نمی گیرد بلكه با ویژگی یك علامت آشنا می شود .
۲۴)  تصاویر نشانه های(۲)بیان كننده مطلب درس هستند لذا استفاده مؤثر از آن ها در انتقال مفهوم مورد توصیه می باشد.
۲۵)   در بخش ۳ نشانه های (۲) بهتر است از شیوه داستان گویی استفاده شود وسعی شود از خود بچه ها در ارائه داستان كمك گرفته شود.
۲۶)  در حین داستان گویی می توان از كارت كلید واژه های نشانه های (۲)استفاده كرد و همزمان كلمات كلیدی را روی تابلو نوشت ونشانه مربوطه را به رنگ قرمز مشخص كرد.
۲۷)   هدف از نوشتن به صورت خط تحریری در كتاب بنویسیم خوشنویسی نیست بلكه درست وخوانا نویسی از اهداف به كار گیری خط نستعلیق است.
۲۸)     دلایل توالی واج ها ریشه در اولا بسامدثانیا شكل وثالثا تعداد حروف ونشانه ها دارد. بسامد:مقدار تكرار یك پدیده را می گویند وچون حرف آدر كلماتی كه اول آتها باآشروع می شود ومورد استفاده زیاد دانش آموزان است لذا نشانه (آ)در ابتدای كتاب آمده است.

 


rosinamacquarrie.wordpress.com
دوم خرداد 96 02:31 ب.ظ
Your style is very unique in comparison to other folks
I have read stuff from. Many thanks for posting when you've got the opportunity, Guess I will
just book mark this page.
Lyle
بیست و پنجم اردیبهشت 96 07:20 ق.ظ
Thanks for a marvelous posting! I certainly enjoyed reading it, you happen to be a great author.I will
make certain to bookmark your blog and will come back at
some point. I want to encourage one to continue your great job, have
a nice evening!
علایی - دیناری
بیست و پنجم دی 87 11:23 ق.ظ
همكارمحترم سلام،ضمن تشكراز نظرات شما لطفا برای روشهای جدیدتان چندمنبع معرفی كنید.درضمن همه میدانیم زبان رسمی كشور زبان فارسی است ودراملا از كلمات بومی استفاده نمی شود.منظورما این بودكه دراملا زیاد از كلمات خارج از كتاب استفاده نشود درصورتی كه برای تقویت مهارتهاری زبانی وافزایش گنجینه لغات بچه ها باید ازكلمات بیشتری استفاده شود.یا بهتراست بگوییم در بنویسیم زیاد شلوغش نكنیم اما در بخوانیم چرا.باز هم ممنون .این گلها هم تقدیم به شما
مهناز- ج
بیست و چهارم دی 87 12:26 ق.ظ
باسلام اگردرپایه اول ازکلمات خارج ازکتاب استفاده نشود یعنی بستن دست وپای دانش آموزوجلوگیری ازارتباط اوبا دنیای خارج .
یادگیری صداها زمانی موثر است که ازکلمات خارج ازکتاب استفاده شوداین امرباید توسط خود دانش آموزصورت پذیرد.
یک آموزگار
بیست و دوم دی 87 12:08 ق.ظ
ضمن احترام برای نظرات خانمها دینار وعلایی :
من به عنوان یک آموزگار بانظرات شما ونویسنده این پست که ازکلمات خارج کتاب استفاده نشودکاملا مخالفم زیرا کتاب بخوانیم وبنویسیم پایه اول دامنه لغات آن محدوداست وبراساس فرهنگها وسیستم های مناطق بومی مناطق مختلف کشورکلمات کلیدی آن طراحی نشده واین یکی ازنقص های این کتاب است . و لازم است که معلم ازکلمات وجملات خارج کتاب براساس فرهنگ ان منطقه استفاده کند.واین نشان دهنده هنر معلم است .
درسایر مواردنبایداموزگارمحدودبه یک روش تدریس باشدازروشهای جدید مشارکتی مانند جیک ساو ، فرناندرز، کارگاهی ، هربات ... هم استفاده شود
خانم علایی- دیناری
بیست و چهارم آذر 87 10:13 ق.ظ
باسلام وتشكراز شما با بند18 كاملا موافقیم. دررابطه بابند 9 و 11 هردو یك معنادارند ولی چرا برای آنها دوتا هدف مختلف بیان شده .! برای بند 13 بیشتر توضیح دهید كه چرا املا گرفته نمی شود.!!! برای بند22 بهترآن است كه دانش آموز در دفتریا یك برگه ابتدا نشانه موردنظررا تمرین كندبعدكاربا گچ شروع شود.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر